Groei Global Talk België: 24/7 tolk beschikbaar geen sprookje

 

Lier, 19 februari 2024 – Het gaat goed met Global Talk België. Het aantal tolkaanvragen is in 2023 verviervoudigd en het aantal klanten verdubbeld. Daarmee groeit de Belgische tak van de organisatie flink ten opzichte van 2022. Maar het belangrijkste succes is het toenemende besef bij Vlaamse organisaties dat het 24/7 beschikbaar zijn van een tolk in welke taal dan ook geen sprookje is. Dit is te lezen in het vandaag gepubliceerde jaarverslag.

In het eerste volledige jaar sinds Global Talk een kantoor opende in België (Lier) is vooral sprake van nieuwe klanten in de zorg en het onderwijs. Inmiddels is driekwart van de Vlaamse ziekenhuizen klant bij Global Talk. Daarnaast gingen veel psychiatrische ziekenhuizen en centra voor geestelijke gezondheidszorg met Global Talk in zee. Global Talk verwacht de komende jaren vanuit de psychische gezondheidszorg een stevige toename in het aantal aanvragen.

Een relatief nieuwe sector waar de komende jaren groei te verwachten is, zijn steden en gemeenten. Stefan Verbist, manager Global Talk België: “Net als in Nederland hebben zij een taak als het gaat om de spreiding en integratie van nieuwkomers. Steden zijn bovendien het contactpunt voor allerlei organisaties die met nieuwkomers te maken hebben, denk aan onderwijs, jeugdzorg en armoedebestrijding.”

Klonk als een sprookje

De belangrijkste groei die Global Talk ziet, is de verandering in mindset. De belofte dat er 24/7 in ruim 200 talen op korte termijn een tolk beschikbaar is, is nieuw voor België. Dat is een andere ervaring dan veel bedrijven en organisaties tot nu toe hadden met dienstverlening rond tolken.

Verbist: “Het verhaal van Global Talk klonk in België als een sprookje: altijd een tolk, zonder reservering, op korte termijn beschikbaar en dat 24/7. Veel potentiële opdrachtgevers geloofden dat niet. Langzaam maar zeker zien we een verandering op gang komen. Steeds meer klanten schakelen tolken in voor talen waarvoor ze voorheen geen tolk boekten.”

Meer tolken

Naast de groei van het aantal aanvragen en klanten was er nog een belangrijke ontwikkeling. Het werven van Vlaamse tolken. En met succes, het bestand in België is verdubbeld. Verbist: “We vinden het belangrijk dat we zoveel mogelijk goede en bekwame tolken aan boord hebben. In België zijn we een relatief nieuwe speler, dus aan ons de taak om ons ook te introduceren bij tolken. Dat is aardig gelukt en daar gaan we in 2024 mee verder.”

Global Talk is een Nederlands bedrijf en marktleider in Nederland. Het laat over het geheel een sterke groei zien. In 2023 steeg het aantal geleverde tolkdiensten met 20,8% naar 870.000. Daarmee realiseerde het een omzetgroei van 41,3% naar € 70,3 miljoen.

Tolken en cultuurspecialisten werken via Global Talk op locatie, per video of telefoon. Ze worden zowel ingezet in de publieke sector zoals gemeenten, ministeries, ziekenhuizen en justitie als bij bedrijven en op internationale congressen. Global Talk levert naast tolkdiensten ook customized services. Zoals de apps die Global Talk samen met opdrachtgevers in verschillende landen heeft ontwikkeld.

Een voorbeeld daarvan is de meertalige communicatie-app voor de Vlaamse zorg. Met deze app kan de hulpverlener, in 12 talen, de eerste hulpvragen aan zijn patiënt stellen. Of de Ambulance Tolken app in Nederland waarmee ambulancemedewerkers in staat zijn om met één druk op de knop, direct een tolk bij te schakelen, zonder tussenkomst van een callcenter.