Global Talk

Care app

Laat zorgprofessionals en anderstalige patiënten elkaar beter begrijpen!

Lancering communicatie-app voor Vlaamse zorginstellingen: einde aan communiceren met handen en voeten

Deze week lanceert tolkendienstverlener Global Talk een meertalige communicatie-app voor de Vlaamse zorg. Met deze app kan de hulpverlener, in 12 talen, de eerste hulpvragen aan zijn patiënt stellen. Het gaat om basisvragen, die vervolgens worden uitgediept. Via pictogrammen, tekst en audio communiceren patiënt en hulpverlener op een efficiënte manier met elkaar. Zo gaat geen kostbare tijd verloren en kan de hulpverlener snel de juiste zorg toedienen. De bestaande hulpmiddelen in Vlaanderen zijn ontoereikend. Je hebt de Vlaamse Tolkentelefoon die van maandag tot vrijdag bereikbaar is, van 9 tot 18 uur. Zoek je een tolk buiten die uren of in het weekend, dan wordt het communiceren met handen en voeten. Met de komst van de Global Talk care app is dat verleden tijd.

Met de Global Talk care app begrijpt de patiënt bovendien welke medische behandeling hij toegediend krijgt, wat de tevredenheid van de zorg verhoogt. De app is beschikbaar via een abonnementsformule. Naast het gebruik van de app heeft men ook toegang tot de tolkentelefoon van Global Talk. Hiermee hebben zorgverleners binnen 1 minuut een tolk aan de lijn.

Communiceren met handen en voeten is voorbij
Vaak communiceren hulpverleners met handen en voeten met hun patiënten. “Nochtans verwacht ik, als het gaat om medische handelingen, dat iedere patiënt weet wat er met hem gebeurt. Toch zijn er nog altijd patiënten die het ziekenhuis verlaten, zonder te weten welke zorg zij vijf dagen lang hebben gekregen,” zegt Joeri De Munck, verantwoordelijke voor patiëntenbegeleiding en interculturele bemiddeling in ZNA.

Het is juist ZNA dat samen met Global Talk het voortouw nam voor het ontwikkelen van zo’n communicatie-app voor de zorg. Vorige week lanceerde ZNA dan ook als eerste in de Benelux deze app voor hun zorginstellingen. Verpleegkundigen van ZNA, die de vertaalapplicatie al konden testen, vinden het een absolute meerwaarde in het toedienen van de zorg.

350 vragen en instructies

Stefan Verbist, Manager Global Talk België: “De app kwam tot stand in nauwe samenwerking met artsen en verpleegkundigen van ZNA. Dat was een lang en intensief proces, maar samen met hen kon Global Talk de juiste vragen inventariseren. De samenwerking met medische experten uit deze grote zorginstelling is meteen ook de absolute meerwaarde van de vertaalapplicatie.”

De app telt 350 vragen, vertaald door tolken en native speakers met expertise in het medisch jargon. Het begint eenvoudig, om vervolgens via een trappensysteem dieper op de vragen in te gaan. De app communiceert aan de hand van tekst, gesproken audio en pictogrammen. Op die manier zijn heel wat vragen visueel ondersteund. Samen met de audio zijn dat handige extraatjes om ook de communicatie met laaggeletterden te vergemakkelijken. En wanneer het antwoord alsnog te beperkt blijft, geeft de app rechtstreeks toegang tot de tolkentelefoon van Global Talk. Bovendien kunnen zorgverleners met de app ook informatie delen zonder dat ze een antwoord verwachten. Denk aan: we gaan koorts meten, we steken een infuus of we vervangen uw verband. Daarnaast kunnen zij nu instructies geven, zoals ‘wilt u even rechtop zitten?’ of ‘kunt u hier afdrukken?’ bij het nemen van bloed. Dat verhoogt de kwaliteit van de zorg en bijgevolg de tevredenheid van de patiënt.

De twaalf talen in de app zijn: Berbers, Modern Standaard Arabisch, Turks, Russisch, Farsi, Spaans, Bulgaars, Frans, Nederlands, Pools, Roemeens en Oekraïens.

Nominatie Inspire Health & Care Award

De Global Talk care app is genomineerd voor de Inspire Health & Care Awards in de categorie innovatie. Op 27 april zal tijdens het driedaagse zorgevent Health & Care in Gent de winnaar bekend worden gemaakt.

De Global Talk Care app

Meer weten over de app, de kosten of wil je contact opnemen? Kijk dan op deze pagina voor meer informatie!

Lees verder