Global Talk België toont de zorgsector eenvoudige oplossingen voor taalbarrières

 

 

“Zorgverstrekkers doen dagelijks hun job met heel veel passie en trots. Zij willen geen ondermijnende taalbarrières in de omgang met anderstalige patiënten.”

Stefan Verbist, manager van Global Talk België

Global Talk stond eind april 2022 drie dagen op het zorgevent Health & Care in Gent. Dat is de ontmoetingsplaats voor zorg en welzijn. Global Talk introduceerde de vertaaltool voor de zorg: De Global Talk Care app. Dat de nood aan een handige vertaaltool bijzonder hoog is, valt in gesprekken met zorgkundigen meteen op. Stefan Verbist, manager van Global Talk België blikt terug op inspirerende dagen.

Schrijnende taalproblemen in de zorg

“Heel uiteenlopende zorgverstrekkers hebben onze Global Talk-stand bezocht,” zegt Stefan Verbist.

Hij en collega Liesbeth van Rymenam ontmoette mensen die werken in de ouderenzorg en de thuiszorg. Ook vanuit de ziekenhuiswereld kwamen veel mensen luisteren naar wat Global Talk te beiden heeft. Dat waren zowel verplegers die in eerste lijn in contact komen met anderstalige patiënten, als directieleden, sociale diensten en verantwoordelijken voor patiënten begeleiding en interculturele bemiddeling.

“Zij vertelden ons over schrijnende taalproblemen tijdens het werken met anderstalige patiënten. In deze gesprekken valt op dat de nood aan een handige vertaaltool bijzonder groot is.”

Interesse vanuit hogescholen

Daarnaast sprak Stefan met docenten en studenten die verbonden zijn aan gezondheids- en welzijnsopleidingen op hogescholen. Zij toonden interesse om de vertaaltool die Global Talk aanbiedt, toe te lichten aan hun studenten in de lessen. “Het zou fantastisch zijn om deze vertaaltool vanuit het onderwijs bij de zorgsector te introduceren. Voor de studenten is het dan in de praktijk straks heel normaal dat ze bij een taalprobleem met anderstalige patiënten de Global Talk Care app gebruiken of direct een tolk aan de lijn krijgen met de tolkentelefoon.”

Mooi stap vooruit

Door de service van Global Talk merken zorgverstrekkers dat er wel degelijk een andere oplossing is. En dat het ook nog heel gemakkelijk is. “Ze zijn stomverbaasd dat ze niet eerder op de hoogte waren van de vertaaltool en de tolkentelefoon, vooral dat ze er nog geen toegang toe hebben. Het zijn mensen die dagelijks hun job met heel veel passie en trots uitvoeren. Zij willen helemaal geen ondermijnende taalbarrières in de omgang met anderstalige patiënten.”

Stefan: “Ons doel is dat voor het einde van het jaar alle relevante ministeries, patiënten- en vluchtelingenorganisaties, de pers, de taalsector en het onderwijs op de hoogte zijn van onze unieke 24/7 taaldiensten én de Global Talk Care app. Met onze deelname aan Health & Care in Gent hebben we een mooie stap vooruit gemaakt!”

Bent u ook nieuwsgierig naar de Global Talk Care app of de tolkentelefoon? Stefan Verbist of Liesbeth van Rymenam helpen u graag verder.

De Global Talk Care app

Meer weten over de app, de kosten of wil je contact opnemen? Kijk dan op deze pagina voor meer informatie!

Lees verder